Fahami diri... Kenaper Anda GeMoK..?

>> Wednesday, April 7, 2010

Aku nie suker sangat membaca.. melalui pembacaan aku menimba ilmu.. aku juga suka mendalami sesuatu ilmu hingga ke akar umbi.. benda yg menarik minat aku lar kan... dan buat maser sekarang.. perkara yg menjadi my focus ialah masalah berat badan.. meh aku nak bagitau...

Aku nie maser kecik kurus keding jer... sampai pernah makcik² aku panggil aku anak somalia.. hahaha... kekecik dulu tak pk nak makan kot... yg aku tau celik jer mata.. main.. main... main.... Okeh... badan start berisi.. bukan gemok tau! Ketika aku memasuki zaman nak dara sunti... perasaan craving for food itu datang setiap bulan.. biasa lar.. owg pompuan dedekat nak datang bulan lapar semacam kan... dan badan aku masih kekal selim.. heheh hingga memasuki UiTM.. yelah.. muda remaja... hidup aktif.. tetambah aku penghuni tetap puncak alam (tingkat paling atas.. ting 4) ketika tinggal di asrama kediaman di sana... hari² p balik kuliah.. tercungap² biler sampai bilik... satu hari paling kurang 3 kali turun naik tangga... pagi waktu mula kuliah.. tengahari.. lunch break... dan turun balik utk kuliah waktu petang.. letih wehhhh.. mau tak kurus... pastu maser muda remaja.. aku juga lasak.. xtvt outdoor sokmo.. camping, hiking, climbing, kayaking (ada ker perkataan nieh?) abseiling... flying fox.. etc...

Berat aku lepas abis belajar kat UiTM maintain 54 kg... biler dah keje.. berat makin turun.. jadik 51 kg... gaji ciput.. bedal maggi tiap² hari.. maser nie lar aku bertemu En. Ady... biler dah start couple berat aku naik balik 54 kg... hati senang.. asal jumpa makan... asal dating mesti kat tempat makan.. dah tu camner tak gemok... dan biler dah bertunang.. xtvt makan² makin galak... akhirnya berat naik ke 58 kg maser nak kawin... pas kawen berat sebelum ngandungkan Alyaa 63 kg... pas banak berat tak sempat turun ke asal... sbb maser umo Alyaa 7 bulan aku dah lekat si Aisha.. maser tu berat dah 68 kg... beranak Aisha... berat kembali 68 kg... Aisha 10 bulan lekat pulak si Ainna... tapi maser ngandungkan Ainna berat tak naik sangat.. 5.5 kg jer naik sampai akhir kandungan... pas banak.. berat turun ke 65 kg... aku nie bukan jenis berpantang.. aku pantang jumpa.. sumer aku nak makan.. tetambah menyusukan budak.. nafsu makan membuak².. sampai sedar² sumer baju dah mula ketat.. tak muat...

Aku cuba jugak kuruskan badan maser tu... makan ubat kurus cam serbuk jamu tu... asyik memerut jer kejenyer... berat turun kejap.. yelah dah memerut turun lar dia...biler makan naik balik... turun naik tak konsisten... dah buat aku putus asa... pastu terpengaruh pulak ngan iklan ubat pelangsing dlm masa 10 hari di internet... aku p beli lar utk try... mmg betul... aku turun 4 kg dlm bih kurang 2 minggu... but then.. I gain back berat lebih dari berat asal... maser makan ubat tu.. kulit muka sumer jadik kering.. memember kata cam muka org sakit... aku tak continue beli dah... I get really frustrated... dan aku juga pernah mencuba pakej pelansingan di Slimming Centre... promo utk sehari tu... terbang ratus jugak... turun 500 gm.. org kat centre tu timbang berat.. ukur air.. everything... dia kata aku ada masalah water retention... berat air lar senang citer.. berat air senang nak turun... berat air nie disebabkan aper?? Nanti aku citer lebih lanjut dalam entry seterusnya... masa nak balik tu.. sekali lagi aku dikonsultasikan.. akhirnya pakej yg dia tawarkan buat mata aku nak terkeluar... arghhh.. dia ingat aku bini Dato' K ker aper... terus pegi aku tak kembali lagi... takottt... hahaha!!

Kat umah... aku cuba diet sendiri.. aku gunakan spa sauna yg laki aku beli.. tapi jadual harian yg tak menentu membuatkan payah untuk aku mengatur jadual sauna secara teratur.. aku mula keciwa... dah tak pedulikan lagi pasal berat badan.... aku mula makan seperti tiada hari esok... perut dah jadik cam ikan bandaraya menghabiskan lauk² yg tak abis kat umah sbb tanak membazir... tapi di sebaliknya.. tanpa aku sedar.. aku telah mendera diriku sendiri... biler berat naik... secara tak langsung.. badan rasa tak sihat.. selalu jer tak larat...

Akhirnya satu hari di rumah FIL kami ipar duai berkumpul ramai² utk sambutan hari lahir adik ipar aku.. kebetulan hari itu juga my SIL ada appointment ngan kawan dia yg intro dia satu produk program menguruskan badan cara sihat... The Right Approach atau lebih dikenali TRA Program... melalui pendekatan yg diberikan dalam program nie akan dapat membentuk pola pemakanan sihat seseorang yg bebetul nak menguruskan badan... program dia selama tiga bulan... TRA produk keluaran Nu' Skin... sebuah syarikat besar antarabangsa yg dah lama bertapak dalam menghasilkan pelbagai produk penjagaan tubuh...

Aku tengok my SIL tak teragak² melaburkan wangnya utk join program selama 3 bln tu... byr by installment... sanggup tu.. walaupun dia hanya seorang suri rumah... dia guna duit yg laki dia bagi utk bayar installment program tu... ohhh... aku sebenarnya agak ragu² pada mulanya... tapi jauh di sudut hati mmg ingin mencuba... siapa tau aku dapat keluar dari belenggu kegemukan yg membuatkan aku hilang keyakinan diri ini.... aku pon terut serta mendengar penerangan berkenaan produk tersebut kepada kakak... menarik... aku berminat utk menyertai.. tapi perlu berbincang dengan En. Ady dulu... memandangkan ianya akan melibatkan pelaburan yg tidak sedikit....


bersambung....

2 comments:

lobai cool+hensem June 24, 2010 at 8:48 PM  

salam.this is my favorout topic,

saya nak sarankan supaya banyakkan baca buku kesihatan dan pemakanan.ada banyak kat bourders ke popular ke mph ke.

belajar macamana nak jadi sihat,pastu automatik badan akan jadi kurus.kalau belajar nak kurus belum tentu badan kita sihat,

pastu sekarang banyak sangat kompeni yang nak buat duit bagi orang kurus.kebanyakkan nya menguruskan orang dlm jangkamasa singkat dan mudah.tapi jangka panjang merosakkan badan!

sebenarnya nak sihat tak payah belanja banyak.ikut pengalaman saya untuk sihat sebenarnya kita tak perlu keluarkan duit.

Kina August 27, 2012 at 10:30 AM  

Agree!!!.. amalkan pemakanan sihat & sedikit senaman, insyaallah.. jimat & selamat.. hehehe

Post a Comment